Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Petersburski eksport w 2015 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Miłosz Woźniak | 2016-04-12 15:20:20
petersburg, eksport, producenci, import, wymiana handlowa, sprzedaż, rosja, rosyjscy eksporterzy, konkurencja, rynek

W 2015 r. petersburski eksport odnotował spadek o jedną trzecią. Byłby jeszcze większy gdyby nie kontrakty zagraniczne lokalnych zakładów budowy maszyn. Państwowe wsparcie przeznaczane dla petersburskich przedsiębiorców okazało się mało skuteczne. Wielkość eksportu zmniejszyła się. Większość towarów jest mało konkurencyjna na zagranicznych rynkach.

Pod koniec 2014 r., kiedy nastąpił silny spadek rubla władze i petersburscy przedsiębiorcy stwierdzili, że jest to najlepszy okres dla rozwoju rodzimego eksportu. Dodatkowym impulsem był silny spadek popytu w 2015 r. – o 10-50% w zależności od grupy towarowej. Pomimo podjętych działań wielkość petersburskiego eksportu w 2015 r. znacząco spadła – o 32% w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2014.

Całościowy spadek byłby jeszcze bardziej dotkliwy (o 37%) gdyby nie sukcesy zakładów branży budowy maszyn: w latach 2014-2015 przedsiębiorstwa podpisały kilka dużych kontraktów, które przyczyniły się do wzrostu eksportu prawie o 25%, do 2,1 mld USD. „Iżorskie Zawody” zawarły kontrakt z „Rosatomem” na produkcję urządzeń dla elektrowni atomowej na Tajwanie oraz Indiach. „Siłowyje Masziny” podpisały w 2015 r. porozumienie o budowie elektrociepłowni „Long Fu-1” w Wietnamie. Inne towary odnotowały spadki w sprzedaży sięgające połowy dotychczasowych wyników.

Niektórzy petersburscy producenci zwiększają liczbę swoich zagranicznych wysyłek i wychodzą na nowe rynki. Pozytywną tendencję odnotowują przedsiębiorstwa należące do petersburskiego klastra farmaceutycznego („Polisan”, „Biokad”, „Gerofarm”). Wszystkie ww. firmy poinformowały, że zwiększają swoją sprzedaż za granicę – co prawda nie podały one dokładnych danych. Firma „RedFox” (producent odzieży i sprzętu sportowego) rozpocznie w tym roku sprzedaż swoich wyrobów w Chinach i Niemczech. Wcześniej firma zdążyła otworzyć swoje sklepy firmowe w Szwajcarii, Nepalu i USA, dostarcza sprzęt alpinistyczny do Norwegii, Grenlandii, Chile, Indii, Anglii, Czech, Kirgizji i Kazachstanu. Obecnie prowadzi rozmowy sprzedażowe z partnerami z Korei i Japonii. Firma nie zdradza dokładnych danych odnośnie wielkości eksportu.

Petersburska fabryka traktorów (wchodząca w skład grupy „Kirowskij Zawod”) podpisała jesienią zeszłego roku kontrakt na dostawę 20 traktorów do Czech.

Producenci drutu kolczastego (największy zakład w Petersburgu to „Korda”) z powodu wzrostu cen na podobną produkcję za granicą zwiększyli eksport w 2015 r. o ok. 26%

Ww. sukcesy w eksporcie należą do mniejszości. Zdaniem ekspertów rosyjskie towary są niekonkurencyjne na rynkach zagranicznych. Większość z nich należy do tych samych segmentów rynkowych, które reprezentują Chiny: sprzęt AGD, towary dla domu i inne. Rozpoczęcie produkcji nowych towarów zawsze związane jest z dużymi nakładami, co powoduje wzrost cen wyrobów i jeszcze mniejszą konkurencyjność z zagranicznymi analogami. Dla przykładu petersburska fabryka FTK „Rostr” w latach 2013-2014 zainwestowała w modernizację 200 mln USD licząc na zwrot nakładów z zagranicznych i krajowych zamówień. Niestety, rosyjski rynek odnotował spadek o 30-40%. Na skutek tej sytuacji przedsiębiorstwo FTK jesienią 2015 r. zostało zamknięte.

Petersburskie montownie samochodów również straciły znaczącą część sprzedaży eksportowej z powodu konfliktu politycznego z Ukrainą i wprowadzenia opłaty recyklingowej w Kazachstanie i na Białorusi – w krajach będących największymi tradycyjnymi odbiorcami rosyjskich samochodów. Modele Forda w Kazachstanie z powodu opłaty recyklingowej zdrożały o 2,5 tys. USD i popyt na rosyjskie samochody spadł. Rząd Kazachstanu wprowadził tę opłatę celem wsparcia własnej branży samochodowej, która odnotowała spadki w momencie masowego wykupowania rosyjskich aut przez Kazachów w okresie gwałtownego spadku rubla.

Eksport rosyjskich samochodów w 2015 r. zmniejszył się o 25% i producenci liczą na zamówienia z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki. Taka zmiana wymaga jednak czasu.

Celem zwiększenia sprzedaży za granicę władze Petersburga we wrześniu 2015 r. powołały Centrum Eksportu (CE). Na jego pracę z budżetu wygospodarowano kwotę 7 mln RUB. CE udziela bezpłatnych konsultacji firmom uwzględniając zagadnienia z obszaru zagranicznego ustawodawstwa i regulacji celnych, pomaga w tłumaczeniu dokumentów, przygotowuje opracowania marketingowe. Jednak większość klientów CE (obecnie ok. 30 firm) są to funkcjonujący na rynku eksporterzy. Centrum Eksportu prognozuje, że proponowane usługi znacząco wpłyną na wzrost eksporterów w br.

 

Źródło: www.dp.ru