Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



    Informacje gospodarcze z Rosji/Obwodu Kaliningradzkiego (na podstawie rosyjskich środków masowego przekazu)

    Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Jan Łuszczyk | 2017-04-24 08:21:59
    informacje gospodarcze z rosji/obwodu kaliningradzkiego (na podstawie rosyjskich środków masowego przekazu


     

    1. Niemiecki inwestor rozpatruje uprawę zbóż w Obwodzie Kaliningradzkim

    Realizację projektu inwestycyjnego w Obwodzie Kaliningradzkim rozpatruje niemiecki holding „TUPAG”. Przedstawiciele firmy w kwietniu 2017 r. spotkali się z Minister Rolnictwa OK Natalią Szewcową. W regionie holding zamierza zająć się uprawą zbóż. Minister N.Szewcowa zaproponowała rozpatrzenie także innych projektów, w tym przetwórstwa rolno – spożywczego, czy też uprawy warzyw i sadów. Aktualnie rozpatrywana jest sprawa wyboru działki ziemskiej do realizacji projektu oraz omawiane zagadnienia wsparcia przedsięwzięcia.

     

    2. Plany budowy terminalu morskiego w Obwodzie Kaliningradzkim

    Według informacji p.o. Ministra Infrastruktury Obwodu Kaliningradzkiego Jeleny Diatłowoj gotowość budowy terminalu wycieczkowego w Pionierskim zgłosiło dwóch inwestorów. W ramach publicznej procedury do ROSMORFŁOT wpłynęły dwa zgłoszenia (inwestycje w infrastrukturę powyżej 700 mln rubli) – pod koniec kwietnia ma nastąpić wybór firmy, która zrealizuje projekt w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na budowę terminalu wydzielono srodki w wysokości 855,9 mln rubli. Wykonawca ma wybudować obiekty terminalu pasażerskiego i pomieszczenia administracyjne dla ROSPOTREBNADZOR, ROSSELKHOZNADZOR, służb celnych i granicznych, a także administracji morskiego portu. Zgodnie z założeniami projektu terminal morski w Pionierskim będzie mógł obsługiwać 110 statków wycieczkowych i 312 promów rocznie. Tym samym pierwotny projekt turystyczny przekształcił się w projekt terminalu morskiego z możliwością promowych przewozów towarowych, co powoduje konieczność budowy dodatkowej infrastruktury (m.in. obiekty odpraw, w tym granicznych i celnych, parkingi i in.). Władze regionu planują w roku bieżącym przystąpić do doprowadzania niezbędnych komunikacji do terminalu i urządzania dróg dojazdowych.

     

    3. Fundusz Rozwoju Przemysłu Obwodu Kaliningradzkiego

    W I kwartale 2017 r. rozpoczął działalność Fundusz Rozwoju Przemysłu Obwodu Kaliningradzkiego. Szef Funduszu Dmitrij Czemakin udzielił wywiadu Business FM – Kaliningrad, w którym opowiedział o jego działalności. Jeszcze w 2014 r. przyjęta została ustawa, która wprowadziła wymóg stworzenia i kapitalizacji regionalnego funduszu rozwoju przemysłu w celu możliwości pozyskania wsparcia federalnego. Taki fundusz w wysokości 150 mln rubli został stworzony w OK na 2017 rok. W odróżnieniu od funduszy wspierających przedsiębiorczość (fundusz rozwoju przedsiębiorczości, fundusz gwarancyjny, fundusz mikrofinansowania), fundusz rozwoju przemysłu jest w wyspecjalizowaną jednostką wspierającą wyłącznie priorytetowe, wysokotechnologiczne sektory przemysłu. Pożyczki będą wydawane na 5 lat z 5% oprocentowaniem rocznym (rozpatrywana jest możliwość wydłużenia terminu pożyczki do 7 lat). Współfinansowanie projektów będzie mogło się odbywać w proporcji 30% środków z budżetu regionalnego i 70% z federalnego. Standardy określają minimalny poziom pożyczki na 10 mln rubli przy budżecie projektu w wysokości 20 mln rubli, jednak realne wnioski projektowe będą wynosić średnio od 50 do 70 mln rubli. Aktualnie Fundusz Rozwoju Przemysłu OK prowadzi konsultacje z pięcioma kaliningradzkimi przedsiębiorstwami: „PGM – Przestrzeń Miejska” (planowany zakup urządzeń, które pozwolą z zakupywanych surowców wytwarzać finalne produkty kompozytowe w regionie – dotychczas produkcja bazuje na półproduktach); „OBSERVER” (rozwój produkcji środków technicznych rehabilitacji osób niepełnosprawnych – zakład zatrudnia osoby niepełnosprawne przy produkcji wózków); „DANOR” (produkcja materiałów budowlanych); „OPTIM-KRAN” (urządzenia dźwigowe); „BALTMOTORS” (mototechnika).

     

    4. AVTOTOR i HYUNDAI planują produkcję pojazdów pełnego cyklu produkcyjnego w Obwodzie Kaliningradzkim

    Firmy „AVTOTOR” i „HYUNDAI MPTOR COMPANY zainwestowały 50 mln USD w pełny cykl produkcyjny samochodów komercyjnych Hyundai w kaliningradzkim zakładzie (od stycznia 2018 r.). Łącznie tworzone moce pozwalają na produkcję 16 tys. pojazdów pełnego cyklu. W 2017 r. w oparciu o nową technologię planuje się produkcję 400 ciężarówek HD78, a generalnie w początkowym etapie zakłada się produkcję 3 tysięcy samochodów z etapowym wprowadzaniem innych modeli. Ciężarówki produkowane w regionie mają być sprzedawane na terytorium Rosji, a także eksportowane do państw WNP, Bliskiego Wschodu i Afryki. Pierwsze 100 samochodów zostanie skierowanych na eksport już w roku bieżącym.

    Informacyjnie: AVTOTOR współpracuje z HYUNDAI od 2011 r., w którym uruchomiono produkcję samochodów ciężarowych HD. Od września 2012 r. podjęto produkcję masową i obecnie wytwarzana jest cała linia – modele HD35, HD65, HD78, HD120, HD170. W styczniu pojawiła się partia pilotażowa modelu segmentu LCV-metalowe pojazdy H350.

     

    5. Budowa Centrum Onkologii w Obwodzie Kaliningradzkim ma rozpocząć się w 2017 r.

    Podczas spotkania Premiera Rządu Rosji Dmitrija Miedwiediewa z p.o. Gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego Antonem Alichanowem w kwietniu 2017 r. omawiana była m.in. sprawa budowy centrum onkologii w regionie. Budowa centrum ma rozpocząć się w 2017 r. (zakłada się finansowanie w wysokości 350 mln rubli). Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia Rosji zostały zaktualizowane i uzgodnione założenia medyczno-techniczne. W nowym centrum zostanie zlokalizowana klinika z nowoczesną diagnostyką, szpital na 200 łóżek, nowoczesne urządzenia dla radioterapii, sześć nowoczesnych sal operacyjnych. Budżet obiektu w części budownictwa i wyposażenia w urządzenia medyczne i technologiczne nie powinien przekroczyć łącznie 4,5 mld rubli.

     

    6. Zakładane parametry rozwoju gospodarczego Rosji na 2017 r.

    Podczas posiedzenia Rządu Rosji w kwietniu 2017 r. omawiana była m.in. sprawa scenariuszy i podstawowych parametrów prognozy społeczno-gospodarczego rozwoju Rosji na lata 2018-2020. Według informacji Ministra Rozwoju Gospodarczego FR Maksima Orieszkina resort przygotował trzy scenariusze: konserwatywny, bazowy i celowy.

    W 2017 r. oczekiwany jest wzrost gospodarczy w Rosji na poziomie 2%. Podstawą wzrostu popytu konsumpcyjnego ma stać się zwiększenie realnych dochodów ludności-w 2017 r.
    o ok. 1% (w rezultacie wzrostu płac realnych i wypłat społecznych). W konsekwencji zwiększenia dochodów i ożywienia kredytów konsumpcyjnych zakłada się w roku bieżącym wzrost obrotów handlu detalicznego o 2%. Planuje się także wzrost popytu inwestycyjnego – inwestycje w kapitał podstawowy mają zwiększyć się w roku bieżącym o 2%, przy czym inwestycje prywatne maja być finansowane głównie e środków własnych.

    Zdaniem Ministra M.Orieszkina ryzykiem dla osiągnięcia wzrostu gospodarczego w roku bieżącym jest obserwowane w ostatnich miesiącach zaostrzenie warunków finansowo-kredytowych w postaci kombinacji wzrostu oprocentowania w ujęciu realnym i znaczącego umocnienia rubla. Utrzymanie się tych tendencji może doprowadzić do spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego już w połowie roku, a inflacja w tych warunkach zmniejszy się w końcu roku do poziomu poniżej 3%. Jednak taki scenariusz nie jest bazowym. Aktywny wzrost importu i sezonowe pogorszenie bilansu płatniczego już w miesiącach letnich doprowadzi do deficytu na rachunku bieżącym, co stworzy warunki dla osłabienia rubla. Z kolei scenariusz utrzymania mocnego rubla spowoduje znaczące obniżenie inflacji i będzie sygnałem dla bardziej agresywnego poluzowania polityki pieniężno-kredytowej Centralnego Banku Rosji, co wpłynie na osłabienie rubla. W rezultacie w scenariuszu bazowym oczekuje się zmniejszenia inflacji w 2017 r. do poziomu 3,8% i jednoczesnego osłabienia rubla do 68 rubli za dolara (w sytuacji obniżenia cen ropy do poziomu 40 dolarów za baryłkę) lub do 62 rubli za dolara przy utrzymaniu obecnych cen ropy.